Dviračiai, kokius stabdžius rinktis?

Pirma, apibrėžkime taikymo sritį. Jei stabdžių tipus išdėstysime pagal stabdymo galią nuo minimalios iki didžiausios, gausime: 

·  kojiniai;

·  būgniniai;

·  repliniai;

·  ratlankio tipas V formos stabdžiai;

·  diskiniai mechaniniai;

·  diskiniai hidrauliniai.

Šiuo metu parduodami dviračiai  dažniausiai būna su kojiniais, v-formos arba diskiniais stabdžiais. Reikėtų suprasti, kad dažniausiai šie stabdžiai, nėra tarpusavyje keičiami, ir dviračio stabdžių tipas priklauso nuo jo paskirties.

Kojinis stabdis tinka ramioms kelionėms po miestą ir parkus, kai prioritetas yra dviračio paprastumas, o ne didelis greitis ir galimybė staigiai stabdyti staigiame posūkyje.

Kojiniai stabdžiai dažniausiai naudojami  miesto dviračiuose. Daugelis pamena, kaip stabdydavo savo vaikiškus dviračius, mindami pedalus atgal. Šio tipo stabdžiai laikomi paprasčiausiais ir patikimiausiais, tačiau sunkiais ir neefektyviais. Bet jei dviratį renkatės tik neskubiems pasivažinėjimams, kuris stabdys bet kokiu oru ir nereikalauja ypatingos priežiūros, drąsiai imkite dviratį su tokio tipo stabdžiais.

 

Tai dažnai yra vienintelis dviračio stabdys. Jei tikimasi šiek tiek greitesnio važiavimo, labai pageidautina turėti priekinį stabdį. Paprastai tai bus arba paprastas replinis ratlankio stabdys, arba rankinis būgninis (stebulės) stabdys, arba net pora būgninių stabdžių ant abiejų ratų. Būgniniai stabdžiai taip pat montuojami išskirtinai miesto dviračiams, jie taip pat nereikalauja priežiūros, tačiau yra brangesni, todėl sutinkami retai. 

Fiksuotos pavaros – vieno greičio miesto dviračiais – kurie kartais važiuoja visai be stabdžių, greitį sumažindami spaudžiant nuolat besisukančius pedalus, tačiau to daryti kategoriškai nerekomenduojame. PRIVALOMA turėti alternatyvių stabdžių variantą, net ir ant fixų.
 

Kojiniai stabdžiai taip pat yra montuojami ant daugumos  vaikiškų dviračių , nes vaikų kojos yra stipresnės nei pirštai.
 

Ratlankių stabdžiai  pasirenkami tada, kai svarbu montavimo paprastumas, mažas svoris ir dažniausiai žema kaina. Trūkumai – ne pats efektyviausias stabdymas ir priklausomybė nuo oro sąlygų.

Dizainas ratlankių stabdžių  patyrė dramatiškų pokyčių. Viskas prasidėjo nuo žemo našumo replinių stabdžių, tačiau, didėjant padangų pločiui, reikėjo keisti ir ratlankio stabdžių formą. Kurį laiką buvo montuojami  cantilever tipo stabdžiai, vėliau U formos stabdžiai, bet galiausiai jie atėjo prie V formos stabdžių. Dabar šie stabdžiai daugiausia montuojami nebrangiuose kalnų  ir hibridiniuose dviračiuose. „V-brake“ yra lengviausia sureguliuoti ir prižiūrėti, nes visas mechanizmas yra gana paprastas. Plieninis trosas eina nuo stabdžių svirties iki dviejų svirčių, ant kurių pritvirtintos stabdžių trinkelės, kurios savo ruožtu suspaudžia rato ratlankį. Bet jei taip paprasta, iš kur toks kainų skirtumas? Pirma, pigiausi modeliai yra pagaminti iš plastiko ir ar minkšto plieno ir turi mažą resursą, taip pat kreiva, nuolat plaukiojančia geometrija. Antra, daug kas priklauso nuo trinkelių ir ratlankio tipo. Vidutinės klasės V formos stabdžiai veikia pakankamai gerai. Atkreipkite dėmesį, kad ne visi ratlankiai skirti naudoti su ratlankio stabdžiais. Išoriškai juos galima atskirti, nes su ratlankių stabdžiais suderinami ratlankiai turi plokščias šonines sieneles ir turi nusidėvėjimo indikatorių (ratlankio sienelėje išfrezuotas griovelis). Kita ratlankio stabdžių problema yra natūralus ratlankio susidėvėjimas dėl trinkelių trinties į ratlankį. Kai nusidėvėjimo indikatorius išnyksta, ratlankį reikia pakeisti.

V formos stabdžiai turi ir trūkumų. Jiems reikalingi lygūs ratai be „aštuonetukų“, įlenkimų ir kitų geometrijos pažeidimų. Be to, šie stabdžiai yra mažiau veiksmingi lyjant ar purve. 

Tačiau plento dviračiai, įskaitant daugumą profesionalių plento dviračių, vis dar turi ratlankio stabdžius. Šie aukšto lygio stabdžiai yra lengvi ir pakankamai veiksmingi asfaltui ant siaurų ratų. O  bet kokie nebrangūs stabdžiai – tiek ratlankių, tiek diskiniai stabdžiai gali skleisti nemalonius garsus stabdant šlapiu oru.


 


 

Diskiniai stabdžiai  montuojami sportiniuose dviračiuose, kur stabdymo efektyvumas yra labai svarbus. Tačiau tokius stabdžius aptarnauti kiek sunkiau, be to, jie yra brangesni.
 

Diskiniai stabdžiai buvo naudojami automobiliuose ir motocikluose ilgą laiką, kol praėjusio amžiaus 90-ųjų pabaigoje jie buvo pristatyti dviračiams. Tuo pačiu metu iš pradžių jie buvo tik hidrauliniai ir buvo montuojami ant brangiausių profesionalios klasės dviračių. Iš karto buvo aišku, kad diskiniai stabdžiai yra efektyviausi ir reikalauja mažiausiai dviratininko jėgos. Tai ypač pastebima esant blogoms oro sąlygoms. Pagrindinis šio tipo stabdžių trūkumas visada buvo svoris ir konstrukcijos sudėtingumas, taigi ir kaina. Iš tiesų, be rankenos ir stabdžių mechanizmo, taip pat reikalingas stabdžių diskas - rotorius . Kai kurie gamintojai, pavyzdžiui, „Shimano“, turi „Centerlock“ rotorius, tačiau dauguma rotorių yra šešiais varžtais pritvirtinti prie stebulės.
 


 

Verta atkreipti dėmesį į diskinių mechaninių ir hidraulinių stabdžių skirtumus. Mechaninė sistema veikia plieninio troselio pagalba su savo privalumais ir trūkumais. Turistai pirmenybę teikia mechaniniams stabdžiams būtent dėl ​​jų patikimumo, juolab, kad ilgoje kelionėje pakeisti trosą yra daug lengviau, nei prapumpuoti hidraulinę sistemą. Tačiau norint gerai stabdyti mechaniniams stabdžiams reikia daugiau jėgos, todėl lenktynėse dažniausiai naudojama hidraulika. Hidrauliniai stabdžiai leidžia skirti mažiau pastangų stabdymui, taip pat tiksliai dozuoti stabdymą sudėtingame reljefe.


 

Daugelis dviratininkų dažnai užduoda klausimą: ar  įmanoma pakeisti sumontuotus stabdžius? Trumpas atsakymas yra toks: tai ne visada įmanoma dėl žemiau aprašytų priežasčių ir dažniausiai tai neapsimoka finansiškai – reikės pirkti per daug dalių. Kadangi ne visos dviračio dalys yra keičiamos, prieš atnaujinimą reikia aiškiai suprasti, ar šis atnaujinimas apskritai reikalingas ir ar yra techninė galimybė sumontuoti vieną ar kitą detalę.  

Norėdami sumontuoti kojinį stabdį , jums reikia tik tinkamo vieno greičio stebulės arba vidinių pavarų transmisijos. Kai kuriuose rėmuose statramsčio apačioje yra kilpa stabdžių svirties tvirtinimui, tačiau jei nėra, galite sumontuoti spaustuką, kuris paprastai tiekiamas kartu su stebule. Kojinį stabdį galima montuoti ant bet kurio dviračio, kurio pasirinkta galinė stebulė atitinka ašies dydį.

Kalbant apie ratlankio stabdžius,  ant rėmo turi būti „brake bosses“ – tai yra stabdžių mechanizmo laikikliai ant rėmo ir šakės. Neįmanoma sumontuoti ratlankio stabdžio be tokių tvirtinimų. Atkreipkite dėmesį į tai, jei nuspręsite pakeisti priekinį amortizatorių. Daugelis šiuolaikinių šakių neturi ratlankio stabdžių laikiklių.

Tuo atveju, kai stabdžiai diskiniai,  jų tvirtinimo vietos turi būti tiek rėmo bei ratų stebulių. Ant rėmo yra dviejų tipų tvirtinimo detalės.  IS (51 mm tarptautinis standartas) atrodo kaip dvi kiaurymės, prie kurių per adapterį pritvirtinama stabdžių suportas.
 

PM (74mm Post Mount) – leidžia montuoti stabdžius be adapterio, jei tinkamas stabdžių disko dydis.

Rotorius prie stebulės gali būti tvirtinamas šešiais varžtais arba pagal Center Lock standartą, kurio schema parodyta aukščiau.